
Het produceren van opmerkelijke zwart-witfoto’s omvat vaak meer dan alleen het omzetten van een kleurenfoto naar grijswaarden . Een goed begrip van welke scène beter zou werken in zwart-wit dan in kleur is cruciaal. Het beheersen van de toon tijdens het conversieproces is net zo belangrijk.
In dit bericht hebben we enkele inspirerende citaten over zwart-witfotografie samengesteld door bekende fotografen en kunstenaars. We hopen dat deze beste zwart- witcitaten je inspireren om je eigen prachtige zwart-witfoto’s te maken!
Hier zijn inspirerende zwart-witcitaten voor fotografie

“Zwart-wit is abstract; kleur niet. Als je naar een zwart-witfoto kijkt, kijk je al naar een vreemde wereld.” – Joel Sternfeld
“Zwart-witfotografie heeft het potentieel om van elke fotograaf een betere fotograaf te maken.” – Rob Sheppard
“Als ik een foto maak, weet ik al of het uiteindelijke beeld zwart-wit of kleur zal zijn – het is een kwestie van welke expressieve taal je voor dat project wilt. Natuurlijk zijn sommige afbeeldingen meer geschikt voor zwart-wit, vooral afbeeldingen met een hoog contrast.” – Gian Marco Marano
“Ik denk dat het komt omdat het een emotioneel verhaal was, en emoties komen veel sterker naar voren in zwart-wit. Kleur leidt op een bepaalde manier af, het is een lust voor het oog, maar het bereikt niet noodzakelijk het hart.” – Kim Hunter
“De wereld is in kleur, je moet in zwart-wit werken.” – Andrew Maclean

“Ik werk soms in kleur, maar ik denk dat de beelden waar ik historisch gezien het meest mee verbonden ben, in zwart-wit zijn. Ik zie meer in zwart-wit – ik hou van de abstractie ervan.” – Mary Ellen Mark
“In de geschiedenis van de fotografie hebben we veel meesterwerken op het gebied van zwart-witboeken. Je hebt ‘Decisive Moment’ van Bresson, ‘The Americans’ van Frank… veel meesterwerken. Maar er is niets aan dit kaliber in kleur. Nou, ik denk dat ik met mijn muze ga walsen en hoop dat ik in deze volgorde iets in kleur kan produceren.” – Ralph Gibson
” Ontwijken en verbranden zijn stappen om te zorgen voor fouten die God heeft gemaakt bij het aangaan van tonale relaties.” – Ansel Adams
“Bij zwart-witfotografie telt wat je te zeggen hebt meer dan de manier waarop je het zegt.” – Gian Marco Marano
“Misschien ben ik ouderwets, maar zwart-witfilms hebben nog steeds een liefdevolle plek in mijn hart; ze hebben een onvergelijkbare mystiek en humeur. “― Ginger Rogers

“Zwart-wit kan een scène transformeren in iets magisch.” – Rob Sheppard
“Laten we aannemen dat alle cassettes met zwart- witfilm die Cartier-Bresson ooit heeft vertoond, op de een of andere manier heimelijk waren geladen met kleurenfilm. Ik zou durven zeggen dat ongeveer tweederde van zijn foto’s zou worden geruïneerd en de rest onaangetast, niet bedorven of verbeterd. En misschien één op de duizend verbeterd.” – Philip Jones Griffiths
“Dat is waarschijnlijk de reden waarom ik uitsluitend in zwart-wit werk… om dat contrast te benadrukken.” – Leonard Nimoy
“Er is iets vreemds en krachtigs aan zwart-witbeelden.” – Stefan Kanfer
“Kleur is beschrijvend. Zwart-wit is interpretatief.” – Eliott Erwitt

“Kleur corrumpeert fotografie en absolute kleur corrumpeert het absoluut. Denk aan de manier waarop kleurenfilm meestal blauwe lucht, groen gebladerte, lippenstiftrood en de kinderspeelpakjes weergeeft. Dit zijn vier simpele woorden die gefluisterd moeten worden: kleurenfotografie is vulgair.” – Walker Evans
“In zwart-wit zijn er meer kleuren dan kleurenfotografie, omdat je door geen enkele kleur wordt geblokkeerd, zodat je je ervaringen, je kennis en je fantasie kunt gebruiken om kleuren in zwart-wit om te zetten.” – Anders Petersen
“Je ziet bij kleurenfotografie anders dan bij zwart-wit… kortom, visualisatie moet aangepast worden door de specifieke aard van de gebruikte apparatuur en materialen.” – Ansel Adams
“Als je in de jaren 70, in Groot-Brittannië, serieuze fotografie ging doen, was je verplicht om in zwart-wit te werken. Kleur was het palet van commerciële fotografie en snapshotfotografie.” – Martin Parr
“Wat ik zo leuk vind aan zwart-witfoto’s, is dat ze meer lijken op het lezen van een boek dan het zien van de film” – Jennifer Price

“Als je mensen in kleur fotografeert, fotografeer je hun kleding. Maar als je mensen in zwart-wit fotografeert, fotografeer je hun ziel!” – Ted Grant
“Met zwart-wit kan ik afstand nemen van de clichématige ‘souvenirfoto’-benadering van fotografie.” – Guy Gagnon
“Zwart-wit creëert een vreemd droomlandschap dat kleur nooit kan.” – Jack Antonoff
“Er zijn een aantal locaties waar ik heen ga en ze schreeuwen me zwart op wit vanwege de sfeer. Voor mij vallen geweldige zwart-witbeelden in twee categorieën: zeer dramatisch met stormachtige luchten en gedurfde composities en aan de andere kant van het spectrum een rustige en minimalistische compositie.” – Helen Rushton
“Ik geef de voorkeur aan zwart-wit- en portretfotografie . Ik hou van oude, weet je, interessante gezichten, dus ik denk dat zwart-wit het contrast naar voren brengt.” – Brooklyn Beckham

“Misschien is zwart-wit het beste medium voor landschappen , ik weet het niet.” – Fay Godwin
“Als afbeeldingen in zwart-wit zijn, lijken ze tijdloos. Als je Carrie Otis ziet in een advertentie uit 1989 naast een advertentie met Klara Wester uit 2009, zie je geen 20 jaar verschil tussen de foto’s.” – Paul Marciano
“Ik werk soms in kleur, maar ik denk dat de beelden waar ik historisch gezien het meest mee verbonden ben, in zwart-wit zijn. Ik zie meer in zwart-wit – ik hou van de abstractie ervan.” – Mary Ellen Mark
“Alles zag er altijd beter uit in zwart-wit. Alles zag er altijd uit alsof het de eerste keer was; er zijn altijd meer mensen op een zwart-witfoto. Het lijkt erop dat er meer mensen bij een optreden waren, meer mensen bij een voetbalwedstrijd, dan bij kleurenfotografie. Alles ziet er spannender uit.” – Jack Lowden
“Bij de zwart-witfilms ging het om de toon.” – Julie Harris

“In kleur zien is een lust voor het oog, maar zien in zwart-wit is een lust voor de ziel” – Andri Cauldwell
“Bij het fotograferen van een portret in zwart-wit word je niet afgeleid door de kleuren en is het veel minder verward; hierdoor kan ik het karakter van mijn oppas vastleggen. Mijn portretten zijn heel rustig en hopelijk tijdloos. Ik streef ernaar om van elk portret een echte weerspiegeling van het individu te maken.” – Antonia Deutsch
” Zwart-witfotografie is echt een ‘afwijking van de realiteit’, en de overgang van het ene aspect van visuele magie naar het andere was niet zo compleet als velen zich voorstellen.” – Ansel Adams
“Zwart-wit ziet er altijd modern uit, wat dat woord ook betekent.” – Karl Lagerfeld
“Zwart-witfotografie wist de tijd uit de vergelijking.” – Jason Peterson

“Voor zwart-wit landschappen concentreer ik me op de grafische elementen van een scène en de aard van de omgeving, of het nu stormachtig of rustig is.” – Antonia Deutsch
“Ik zie de wereld niet helemaal in zwart-wit. Soms doe ik.” – Benicio Del Toro
“Hoewel de afwezigheid van kleur kan bijdragen aan onze waardering, is het tegelijkertijd belangrijk om te stellen dat zwart-wit geen fotografie minus kleur is. Helemaal niet. Het is veel subtieler dan de kleurverzadiging op je televisie verlagen.” – John Beardsworth
“Met architectuurfotografie kan ik steden van ijzer en beton temmen en er een ‘charme’ in vinden. Met mijn studiofotografie waarbij ik planten en bloemen fotografeer, kan ik een zekere verbondenheid met de natuur behouden. Deze twee thema’s komen vaak terug in mijn werk en vullen elkaar aan: de koude, scherpe esthetiek en rechte lijnen van architectuur worden tegengewerkt door de fijnheid, rondingen, gevoeligheid en poëzie van de natuur. Deze thema’s hebben me beïnvloed om over te schakelen naar de wereld van zwart en wit om dit donkere maar meer poëtische thema te accentueren.” – Guy Gagnon
“Het kleurrijkste ter wereld is zwart-wit, het bevat alle kleuren en sluit tegelijkertijd alles uit.” – Vikrmn

“Door in zwart-wit te werken, voel ik me een schilder, geen fotograaf. Door op deze manier te fotograferen, kan ik mijn aandacht richten op het licht en de schaduw, texturen, vormen en uitdrukkingen. Het is echt een kwestie van persoonlijke keuze, maar naar mijn mening kan zwart-wit leiden tot een meer abstracte lezing van de werkelijkheid, die aantoonbaar veeleisender en uitdagender is om te produceren. Hier kunnen fotografen geen flatterende kleuren of gekleurd licht gebruiken om het oog af te leiden. Je kunt niet zwart op wit vals spelen.” – Guy Gagnon
“Muziekfoto’s in zwart-wit zijn tijdloos. Ik kan zeker meer zwart-wit muziekfoto’s vertellen waar ik van hou dan ik kan kleuren.” – Dean Sherwood
Het bijzondere aan zwart-witfotografie is dat ze niet alleen de werkelijkheid nabootst, maar die in een eigen taal weergeeft.” – Gian Marco Marano
“Ik heb veertig jaar ontdekt dat de koningin van alle kleuren zwart is.” – Henri Mattise
“Kleur is alles, zwart en wit is meer.” – Dominic Rouse

Ik gebruik graag zwart-wit bij het maken van mode-afbeeldingen en portretten, omdat het de neiging heeft om het model te isoleren. Bij het fotograferen in zwart-wit zet het je aan het denken. Je mindset moet veranderen van kleur en je moet in zwart-wit denken.” – James Nader
“Neem de tijd voor je compositie; zwart-wit afbeeldingen moeten sterk zijn om goed te werken. Met mijn zwart-witbeelden ben ik altijd op zoek naar gedurfde texturen, contrast tussen lagen en lijnen in de compositie om mijn kijkers door het beeld te trekken.” – Helen Rushton
“Grote kleurcontrasten zijn geweldig materiaal voor zwart-wit.” – John Beardsworth
“Als kind keek ik naar oude zwart-witfilms en was gefascineerd door de beelden. Ik denk dat dit al in een zeer vroeg stadium invloed heeft gehad op mijn beslissing om me te specialiseren in zwart-wit. Voor mij is zwart-wit een zuiverder beeld dat meer drama en meer expressie mogelijk maakt, of het nu een portret of een landschap is.” – Antonia Deutsch
“Terwijl kleurenfotografie steeds dichter bij het reproduceren van een ‘echt beeld’ komt, vergelijkbaar met dat van het oog, biedt mono een abstractieniveau dat een gevoel van fantasie, droom of ontsnapping kan oproepen.” – Tim Savage

“Zwart-witfotografie heeft een verbeterde nuchterheid en gravitas die zeer geschikt kan zijn voor formele evenementen zoals bruiloften.” – Tim Savage
“Zwart-witfoto’s brengen je verder dan wat de meeste mensen fotograferen.” – Rob Sheppard
“Een heel belangrijk verschil tussen kleuren- en monochromatische fotografie is dit: in zwart-wit stel je voor; in kleur die u aangeeft. Veel kan worden geïmpliceerd door suggestie, maar een verklaring vereist zekerheid… absolute zekerheid.’ – Paul Outerbridge
“Het is een voor de hand liggende kans voor zwart-wit wanneer een scène weinig kleur maar veel textuur bevat.” – John Beardsworth
“De zwart-witfotograaf is een muzikant die noten in een oogwenk transponeert en een definitieve afdruk uit de wereld van kleur visualiseert.” – Ted Dillard

“Bij goede zwart-witfotografie gaat het niet om het verwijderen van kleur!” – Rob Sheppard
“Mijn filosofie, net als kleurentelevisie, is er allemaal in zwart-wit.” – Monty Python
“Het bewonderen van zwart-witfoto’s is vaak de eerste stap die mensen zetten op hun eigen weg om enthousiaste fotografen te worden.” – John Beardsworth
“Een natuurlijke zelfbeperking in fotografie is om de kleur weg te laten en de wereld in zwart-wit te presenteren.” – Harold Davis
“Ik denk dat elk onderwerp het verdient om behandeld te worden zoals het is, een individu. Het is echter vaak dat ik denk ‘dit gaat er geweldig uitzien in zwart-wit’. Sterker nog, ik weet niet zeker of ik ooit een zwart-witfoto heb gezien en dacht ‘dat zou er geweldig uit zien in kleur’.” – Dean Sherwood

“Een goede kleurenfoto is meestal ook een goede zwart-witfoto.” – John Beardsworth
“Landschappen zijn waar fotografie begon, en in het begin was zwart-wit alles wat er was.” – Rob Sheppard
“Zwart en wit zijn de kleuren van fotografie. Voor mij symboliseren ze de alternatieven van hoop en wanhoop waaraan de mensheid voor altijd onderworpen is.” – Robert Frank
“Niets brengt stemming en emotie zo goed over als een goed zwart-witbeeld. Maar het is onwaarschijnlijk dat dit bereikt wordt door simpelweg kleur uit een afbeelding te verwijderen.” – Robin Whalley
“Zwart-wit heeft een onovertroffen vermogen om karakter over te brengen.” – David Prakel

“Zwart-wit vindt een nieuwe kracht in onwaarschijnlijke onderwerpen, neemt de afleiding van kleur weg en benadrukt vorm, textuur en vorm.” – David Prakel
“Het beheersen van zwart-witfotografie gaat over leren zien in grijstinten.” – Ted Dillard
“Landschappen zijn een klassieke manier om zwart-wit te gebruiken en kunnen je een zeer elegante kijk op de natuur geven.” – Rob Sheppard
“Het is altijd de moeite waard om na te denken over waarom je B&W doet. Het zwart-wit maken van foto’s is immers een bewuste keuze en er komt meestal iets meer bij kijken dan een opwelling.” – John Beardsworth
“Voor mij is het converteren van een kleurenfoto naar een zwart-witfoto hetzelfde als een filmnegatief in de ontwikkelvloeistof dopen en het uiteindelijke beeld ontdekken.” – Guy Gagnon

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR DE MOGELIJKHEDEN IN DE ZWART-WIT FOTOGRAFIE